Har du startat företag? Så lätt undviker du de vanligaste fällorna

Heja alla nya och spännande företag! Trots att så många unika och intressanta företag startas varje år så är det många som inte överlever på sikt. I de allra flesta fall är detta något som kan förebyggas (puh!). Så låt oss göra det och tillsammans gå igenom de fällor som du ska undvika för att snabbare ta ditt företag på fötter och för att kunna imponera på dina kunder.

Varje år startas det en mängd företag men varje år är det också många av dessa som inte har kraft att ta sig vidare utan måste lägga ner. Pratar man med entreprenörerna bakom dessa bolag så ser man snabbt ett mönster eftersom de många gånger har gått i samma fällor – MEN det ska vi hjälpa dig att undvika! Läs tipsen och ge dig själv och ditt företag rätt förutsättningar för att lyckas.

1. Är du redo?

Att driva företag kräver ofta mer än ett heltidsjobb och du ska se företagandet som en livsstil. Innan du startar ditt företag ska du noga tänka igenom vad det innebär för dig. Har du tid och möjlighet att arbeta 50 timmar i veckan? Kan du gå in och arbeta extra när det behövs? Är du medveten om att du inte får kompledigt när du "jobbar över", och att du kanske inte får någon semester de första åren? Den kritiska sektorn brukar alltid vara att tiden inte räcker till. Att starta företag kräver därför en mental inställning som du behöver vara redo och motiverad för.

Försök att göra en plan för hur mycket tid du tror att du kommer att behöver lägga ner i företaget i uppstarten och även efter. Bolla gärna din plan med någon annan som startat företag och utvärdera sedan hur detta liv passar in i din livssituation med familj, sambo och vänner. Är svaret fortfarande positivt? Kör vettja!

2. Har du analyserat din idé och potentialen?

Det räcker tyvärr inte att tro på att du ska lyckas. Med det sagt fungerar en stark övertygelse säkert för en del, beroende på rätt timing och andra faktorer. Risken är dock att det inte alls går som du tänkt dig och att du med facit i hand hade kunnat förhindra bakslaget med mer kunskap. Så försök att räkna på din idé, håller kalkylen? Börja med de grundläggande sakerna. Testa din vara eller tjänst på målgruppen innan du slår på stort. Vad tycker målgruppen – på riktigt? Är det något du kan förändra för att deras köpbeslut ska bli enklare?

3. Kan du skilja på produkt och företag?

Vad erbjuder du i produktväg och vad erbjuder du som företag? Idag finns det med stor sannolikhet många företag som erbjuder samma eller liknande produkter som du. Här måste du därför fundera på "vem" ditt företag är. Vad gör ni som får kunderna att välja er och bli återkommande kunder. Alltså vad skiljer ditt företag från konkurrenterna, vad gör er unika och till ett självklart val för kunden?

4. Håll i dina pengar och lägg dem på rätt saker

Många av de företag som behöver lägga ner gör det för att de tar på sig för stora kostnader på kort tid. De köper in mer utrustning än vad de behöver eller tar på sig större uppdrag än de klarar att hantera. Givetvis är en stororder kul men om du inte kan leverera slår det tillbaka hårt på företaget. Måste du investera i utrustning så köp bara det nödvändigaste. Du kan komplettera efter hand när efterfrågan ökar. Var försiktig med pengarna i början. Tänk som en smålänning; det är inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör dig förmögen. Ska du verkligen genomföra en massiv marknadsföringskampanj som slukar hela din budget eller kan du för en billig peng nå din målgrupp med betalda annonser i social media? Analysera alternativen och var förnuftig!

5. Betala för expertis om du behöver den – det tjänar du på

Jag är ledsen att behöva vara så brutalt ärlig men du är tyvärr inte bra på allt (men på mycket!). Oroa dig inte, det är ingen annan heller. Allt kanske inte heller är värt att lära sig. Istället för att ladda ner online-guider eller kolla på YouTubeklipp så kanske det är bättre att rekrytera någon eller hyra in en person som kan hjälpa dig med de bitar du själv inte är expert på. Jag lovar att du tjänar på detta i längden! Har du inte råd? Fundera över vilka du har i ditt nätverk – kanske kan ni byta tjänster?

6. Var öppen för förändringar i din grundidé

Det är lätt att förälska sig i sin egen affärsidé, för visst är den grym? Men för att du ska kunna sälja måste även din målgrupp vara lika passionerad som du. Är den inte det spelar det ingen roll hur mycket du brinner för din idé. Här gäller det inte att gå på magkänsla utan på konkreta fakta. Vad tycker egentligen målgruppen, ta med dina produkter ut på gatan och se till att få svar på dina frågor och var öppen för feedback. Gissa inte utan gör vad som krävs och genomför de modifieringar som behövs för att dina produkter ska skapa efterfrågan på marknaden!

7. Våga delegera

Det handlar inte om att du ska avsäga dig kontrollen. Många entreprenörer har kontrollbehov men de absolut bästa, de som lyckas, har förmågan släppa kontrollen för att istället arbeta strategiskt. Skissa på vad som behövs göras inledningsvis men även när företaget är på fötter. Kanske svårt men försök. Du har bara ett visst antal timmar på dygnet. Vad kan du göra då? Vad är du bäst på? När du har kommit fram till det, fundera då på vad du behöver hjälp med och vilka alternativ som finns.

8. Pengar löser inte allt – det gör du

Om du har det kämpigt i företaget är det lätt att tänka "om jag bara fick in en investerare så skulle allt lösa sig". Och kanske löser det problem tillfälligt. Men om din affärsmodell inte fungerar kommer pengarna inte att hjälpa. Märker du att det inte fungerar som du har tänkt så kan du inte bara harva på utan då måste du börja om och kritiskt analysera din affärsmodell. Gör om och testa nya alternativ utifrån den feedback du fått med dig. Var inte för stolt! Att backa och börja om är inget nederlag – det är vägen till framgång.

"En entreprenör är en person som framgångsrikt kan omvandla motgångar till framgångar"

9. Din försäljning kommer, men kanske inte dag 1

Det är viktigt att veta är att det tar tid att arbeta upp en bra försäljning. Sätt rimliga mål i början. Det är alltid tråkigt att bli besviken så kalkylera med låga försäljningssiffror inledningsvis och låt det bli en bonus om du säljer bättre än förväntat. Överskattar du försäljningen spricker budgeten och både motivation och självförtroende kan få sig en törn.

10. Var inte rädd för att misslyckas!

Många erkända entreprenörer pratar om att misslyckas fort. Med det menar de att om du misslyckas i början så kan du snabbt lära dig och chansen är att du kan förebygga framtida fällor. Misslyckanden ser de helt enkelt som en lärdom för att bli bättre och smartare. För varje misslyckande kommer du att ta klokare beslut framöver och ditt företag kommer att utvecklas i en positiv riktning, så våga testa dig fram! Men med det säger jag inte att du ska vara naiv, försök ta bra beslut, men skulle det inte falla ut som du tänkt dig – får du dra lärdom av det och göra ett nytt försök! :)

Skapa din hemsida och sikta mot stjärnorna!