Gör dina besökare till betalande kunder – 23 tips som fungerar!

Har du funderat över vad du kan förändra på din hemsida för att få fler kunder? Säkert har du det! Men vad krävs det egentligen för att kunderna ska ta rätt beslut och konvertera via din hemsida? Att presentera dina tjänster är en strålande början men du behöver också tydligt visa besökaren hur du vill att de ska agera och tänka. 1) Vad vill du att de ska göra? 2) Hur får du dem att göra det?

Här kommer ett gäng konkreta tips på hur du kan öka konverteringen på din hemsida, alltså hur du får besökarna att förvandlas till betalande kunder.

Tänk på att alla tips inte fungerar för alla företag. Du behöver testa dig fram för att hitta det som passar just din verksamhet.

1. Kan dina besökare ta sig dit de vill på bara tre klick eller mindre? Om din hemsida inte uppfyller det kravet, se till att ändra så att den gör det. Kunden ska inte behöva leta efter något.

2. Ta fram exempel på de tre vanligaste kundtyperna i din målgrupp. Fundera över vad var och en önskar av hemsidan och hur de agerar när de kommer in på din hemsida. Vad saknas? Vad är rörigt? Vad kan bli tydligare?

3. Ha den viktigaste informationen eller budskapet "above the fold" på hemsidan. Dina besökare ska upptäcka det viktigaste utan att behöva bläddra ner.

4. Notera när efterfrågan av dina tjänster ökar och använd det i din marknadsföring. Marknadsför du dig i sociala medier eller via Google Adwords så se till att du gör det vid rätt tillfällen. Rätt timing är allt

5. Var inte rädd för tomma ytor på din hemsida. "Vita ytor" i din design är ett effektivt sätt att lägga fokus på det som är viktigt.

6. Fråga inte dina besökare efter mer information i dina formulär än vad du faktiskt behöver. Risken är att kunderna helt struntar i att fylla i formulären om frågorna är för många och inte upplevs relevanta.

7. Ett bra tips kan vara att använda andra färger på dina "Call-to-action-knappar", även kallade CTA-knappar (än de färger du vanligen använder på hemsidan). Risken är att de annars smälter in i designen och blir "osynliga".

8. Ta hellre egna bilder till din hemsida istället för att köpa dem på nätet. Det syns ofta vilka bilder som är köpta. Egentagna bilder ger ett mer trovärdigt intryck.

9. Dela upp långa textstycken i mindre stycken så att de blir lättare att läsa. Det ska vara lätt att snabbt skanna texten. Kanske kan du till och med ta bort onödig text som är irrelevant för din målgrupp?

10. Be någon titta igenom din hemsida. Vad saknar de? Vad blir för mycket? Genom att fråga någon som inte har en personlig koppling till ditt företag kan du få de svar du behöver snarare än de du vill ha.

11. Se till att sätta en tydlig och intressefångande rubrik. Tänk att din besökare bara hinner se din hemsida i 5 sekunder, efter de sekunderna ska de ändå kunna säga vad du gör och varför de bör välja dig. Har din hemsida den kraften idag?

12. Se till att du repeterar dina CTA-knappar på olika platser, särskilt om du har långa sidor. Du vill inte vara jobbig men däremot tydlig med vad du vill att kunden ska göra.
13. Inkludera FAQ (de vanligaste frågorna med svar) på din hemsida. Det underlättar för kunderna att ta ett beslut och minskar trycket på din kundservice.

14. Komplettera din hemsida med en video. Visa hur dina tjänster fungerar, dina bästa tips eller när andra kunder använder din tjänst. Kanske ska du använda videoguider? Tänk på att videoguider är bland det mest sedda på YouTube.

15. Testa olika varianter på dina "Call to actions-knappar". Vad händer om du ändrar färg, form eller budskap?

16. Dina kunder påverkas ofta av vad andra tycker så lyft fakta som stärker kunderna i köpbeslutet. Till exempel: " 9/10 kunder skulle rekommendera mig till en vän" eller "87 procent av småbarnsföräldrar tycker att mina produkter förenklar deras vardag".

17. Påminn dina kunder om vilket smart beslut de tar som tar hjälp av dig. Innan deras beslut, under tiden de är aktiva kunder men även efteråt.

18. När en besökare kommer till din hemsida ställer de sig frågan "har jag kommit rätt? Har sidan det jag letar efter?". Se till att du snabbt kan ge svar på de frågorna.

19. Har någon tryckt eller digital tidning skrivit om ditt företag, eller kanske en bloggare eller annan branschexpert, eller har du vunnit något pris? Lyft det med loggor eller markera på annat sätt för att skapa förtroende gentemot dina kunder.

20. Var noga med sökmotoroptimering (SEO). Optimera ditt innehåll och arbeta med de sökord som mest används av din målgrupp. Läs på vad du kan göra för att förbättra din egen SEO!

21. Var konsekvent i kommunikationen mot din kunder och även i din design liksom i hela din hemsideupplevelse – allt ska hänga ihop.

22. Lyft tydligt dina kontaktuppgifter. Det inger förtroende och kunden känner sig tryggare i sitt köp. Om du "gömmer dig" skapas misstänksamhet och man väljer ett annat företag.

23. Hör av dig till dina kunder efter att de har använt dina tjänster. Fråga om de är nöjda? Vad tycker de? Kan du hjälpa dem med något? Du kommer långt med en vänlig och förekommande inställning.

Summa summarum så vinner du otroligt mycket på att testa dig fram! Ju bättre du blir på att förstå vad om fungerar för dina kunder ju snabbare kommer du också att kunna se resultat i ditt företag.