9 tips och tricks för dig som ska starta eget

Sitter du inne på en fantastisk affärsidé eller har du redan förverkligat drömmen genom att starta ditt första företag? Hur som helst finns det ett gäng smarta tips som kan vara bra för dig att läsa igenom så att du kan få en optimal start för ditt företag. Som alltid finns det vissa fällor som många trampar i – syftet med detta inlägg är att du ska kunna undvika dem så att du snabbare kan arbeta mot dina mål!

Vad ska du tänka på när du startar eget?

Det finns checklistor, böcker, artiklar och organisationer som kan hjälpa dig när du ska starta eget och på den vägen får du antagligen hundratals goda råd och tips på saker du "måste" göra. I det här inlägget hittar du nio saker som du bör lägga energi på för att ta dig från idé till fungerande företag!

1. Fastna inte i namn och loggoträsket

Så fort vi har kommit på en affärsidé är det naturligt för oss att lägga fokus på namn och logga. Tyvärr är det många av oss som fastnar där. Vi kommer inte vidare. Ofta beror det på att vi direkt vill ha ett perfekt namn och en lika perfekt logga. Ytan blir viktigare än innehållet.

Givetvis ska du hitta ett namn och en logga som känns bra men att i det läget söka det "perfekta", kan vara förödande. Du tappar tid och energi i jakten på namn och logga. Det perfekta namnet finns inte. Det är ditt arbete och dina framgångar som fyller namnet med innehåll så att det blir perfekt. Du behöver välja ett namn för att komma igång! I värsta fall kan du ändra namnet senare.

Heymo tipsar: Det bästa är att hålla det enkelt och logiskt. En logga och ett namn som är enkelt och känns naturligt slår sällan fel och blir starkare på sikt. Det ger dig också möjlighet att utveckla din logga i ett senare skede och ändå behålla igenkänningsfaktorn.

När du har bestämt dig för ett företagsnamn är det viktigt att du direkt kollar på verksamt.se om namnet är ledigt. Är namnet upptaget måste du fundera vidare och då är det dumt om du mentalt har fastnat för ett namn. När du bestämt dig och är säker på namnet, se till att registrera det både hos Bolagsverket och Skatteverket så du kan börja göra affärer och ta betalt!

2. Hemsidan är ditt visitkort

Förr var det första många företagare gjorde att trycka visitkort. Gissningsvis beroende på att det kändes på riktigt när du fick någonting fysiskt att ta på och dela ut.

Idag är visitkort mindre populära och det första du som företagare ska göra är att skaffa dig en hemsida - varför? Jo, därför att är det något vi söker efter idag använder vi olika sökmotorer och nätet för att få svar på våra frågor och hitta det vi letar efter. Så välj en hemsideleverantör som passar dig så att du kan skapa precis den hemsidan som du ser framför dig!

Heymo tipsar: I samband med att du kollar ditt företagsnamn hos bolagsverket så är det bra om du också kollar om ditt önskade domännamn är ledigt. Alltså den adressen du önskar att ha på din hemsida. Det bästa är självklart om du kan ha samma namn på hemsidan som på företaget så det blir lätt för dina kunder att söka och hitta ditt företag online. Försök därför att så snart som möjligt att köpa det domännamn du önskar, vanligen kostar det mellan 99–149kr per år. Fundera också på om du ska registrera flera toppdomäner som .com, .eu och .nu. Tänk på att ditt val av domännamnsleverantör inte styr vilken hemsidesleverantör du sen väljer utan du kan utan problem ha olika leverantörer för dessa tjänster.

Genom att skapa en hemsida öppnar du också dörren för potentiella kunder att hitta och besöka dig. Det ger dig ett enormt lyft genom att du via hemsidan på ett smidigt sätt kan nå ut till målgrupper och marknader du annars inte nått. När du berättar om ditt företag och någon vill veta mer är det smidigt att kunna hänvisa till hemsidan där du samlat all viktig information om ditt företag och dina erbjudanden!

3. Strunta i affärsplanen - fokusera på affärsmodellen!

De flesta du pratar med och som arbetar med start ups kommer antagligen ge dig rådet att skriva en affärsplan. Det är egentligen inget fel med det utan det kan vara ett bra sätt att få ner dina tankar på papper och tvinga dig att konkretisera dem. MEN det absolut viktigaste är hur du ska tjäna pengar och få din verksamhet att gå runt.

Ett bra sätt att snabbt och enkelt göra din affärsmodell synlig och tydlig är att arbeta med "Business model canvas". Här får du en bra överblick över vilka resurser du har, vad du behöver och hur du ska få din verksamhet att gå i lås! Nedan hittar du en svensk modell av Business model canvas som är flitigt använd när vi pratar affärsmodeller!
Skriv in all information i de olika rutorna och se hur din näringskedja ser ut och vilka förbättringar du kan göra!
Ladda hem din egen canvas här

4. Sätt mål!

Att sätta mål kan uppfattas både positivt och negativt beroende på hur du fungerar som person. Du behöver inte ha en mängd olika mål eller lägga energi på att beskriva var du tror dig vara om tio år. Ta ett steg i taget och det viktigaste först och var realistisk. Hur många kunder vill du ha / behöver du det närmsta året? Hur vill du att kunderna ska uppleva din tjänst? Hur mycket behöver du sälja för att intäkter och kostnader ska gå jämt upp?

Genom att sätta relativt kortsiktiga mål får allt arbete du lägger ner ett tydligt syfte. Är du på en mässa eller på ett säljmöte, så kan du anpassa dina mål för varje tillfälle - på så vis blir det både roligare och lättare att arbeta mot målen.

Heymo tipsar: Glöm inte att dina mål ska kännas stimulerande och inte tynga ner dig. Sätt rimliga mål och undvik sådana som du ändå aldrig kommer att nå. Kanske kan du till och med sätta upp hur du ska fira varje mål när du väl når dem så att du har något att se fram emot!

5. Vad behöver du för att komma igång med din försäljning?

Ta reda på eller fundera över vad du behöver i din verksamhet för att få till en första försäljning – den första affären. Givetvis ska du försöka hålla nere kostnaderna men vad är absolut nödvändigt?
Kanske behöver du något av nedanstående?

  • Resurser att kunna marknadsföra för att nå ut till dina kunder.
  • Kunskap eller en utbildning för att kunna hålla i egna utbildningar eller för att bygga förtroende.
  • Pengar för att skaffa lokal eller lager.
  • Bil och bensinpengar för att kunna besöka dina kunder.
  • Sponsring för att annordna ett första event.Nästa fråga blir hur skaffar du detta? Har du ett extrajobb så kanske du kan fundera över hur mycket pengar som du absolut måste ha för att klara dig. Och hur mycket kan och vill du låna till verksamheten?

Vilka andra alternativ finns det för att få in pengar? Om du har en begränsad budget och i starten upplever att pengar är den verkligt trånga sektorn – använd snåla lösningar. Till en början kan du använda busskortet när du ska på kundbesök, marknadsför dig kostnadsfritt i sociala medier och ha ditt första kontor hemma. Tänk på den småländska devisen; du blir inte förmögen av stora inkomster utan genom små utgifter.

6. Lek detektiv på din nya marknad!

Det är nu dags för dig att ta reda på svaren på dina och kundernas frågor. Vilka är konkurrenterna på din marknad? Hur ser behovet ut? Vad tycker kunderna om din produkt? Vilket geografiskt område bör du satsa på?
För att du ska kunna komma igång med din verksamhet på ett stabilt och tryggt vis är det viktigt att du först analyserar marknaden och de olika frågeställningar som kommer att dyka upp. Gör du detta först och förbättrar dina förutsättningar så är chansen att lyckas betydligt större! Ta dig tid och fundera över vilka aktörer som är relevanta i din undersökning. Kanske är det kunder, leverantörer eller konkurrenter? Nästa steg blir att ställa dina frågor innan du letar svaren, exempelvis:

Kunder - Vad tycker kunderna om min produkt? (Finns det inga på marknaden sen tidigare får du gå ut och visa dem för att få svar.) Är priset rimligt? Är kvaliteten bra nog? Hur vill de att affären ske - online eller fysiskt? Vad uppskattar kunderna i det befintliga utbudet?

Leverantörer - Vilka leverantörer finns? Vad tar de ut för kostnader och hur lång kredit lämnar de? Hur lång leveranstid? Är produktionen miljöcertifierad?

Konkurrenter - Hur ser deras produkter ut? Vad skiljer oss åt? Vad kan jag göra annorlunda? Vad gör de som är bra? Vem är bäst på marknaden?

När du har fått svaren på dina frågor se då över din affärsidé och din affärsmodell igen och gör nödvändiga ändringar för att dina produkt(er) ska kunna slå igenom på marknaden.

7. Hitta ditt nätverk

Vilka kontakter behöver du skapa för att komma igång – till finansiering eller för att få igenom din första försäljning? Rada upp vilka kontakter du behöver och börja ring! Det kan också vara till din fördel att skapa samarbeten med liknande leverantörer så att ni tillsammans kan erbjuda kunden "hela paketet".

Heymo tipsar: Inledningsvis kan det också vara bra att bygga upp ett nätverk av kunder, en testgrupp, där du kan stämma av, få feedback och kanske även kundrecensioner som du kan använda på din hemsida eller i din broschyr!

8. Beskriv vad som skiljer dig från konkurrenterna – vad gör dig unik?

Vad gör att du sticker ut från konkurrenterna på marknaden? Vad gör att kunden ska köpa din produkt eller tjänst istället för någon annans? Ta reda på vilka egenskaper som är viktiga för kunden och tryck på det i all din kommunikation!

9. Bli din egen säljexpert!

För att driva din egen verksamhet behöver du vara bra på att sälja. Som tur är det ingen talang vi föds med utan något som vi alla kan öva upp. Att vara en bra säljare kan inkludera många olika egenskaper! Försök att ta reda på vad dina kunder föredrar och vilken säljstil som passar bäst i olika situationer. Se till att du bli din egen säljexpert. För att bli det är det viktigare att du förstår dina kunder än att du går dyra säljutbildningar!

Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!

Kom igång med din hemsida och förverkliga dina drömmar!

Ledigt domännamn?

Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.