25 idéer på hur du snabbt kommer igång med din försäljning

Försäljningen är en kritisk del i de flesta företags vardag men kanske inte alltid så sexig eller rolig – men det ska vi ändra på! Ibland kan det vara svårt att komma igång med försäljningen och veta vilka kanaler man ska testa eller vilka som överhuvudtaget fungerar. Men oroa dig inte – här hittar du 15 idéer på hur du kan få ut ditt varumärke och dina produkter för att kickstarta din försäljning.

Försäljning - svårare än vad många tror!

Kanske har du en färdig produkt, produktbilder, utrustning och en hemsida men ingen försäljning? Tyvärr kommer försäljningen inte per automatik utan du måste arbeta för den. Det arbetet kan vara både frustrerande och tidskrävande men det är nödvändigt och på sikt kommer det hårda arbetet att betala tillbaka.

Den första försäljningen är en av de mest utmanande uppgifterna i ett företag och många hinner lägga ner innan de ens kommer hit eller för att de inte får igenom någon försäljning och blir tvingade att lägga ner.

Här följer några sätt på hur du kommer igång med din försäljning!

1. Dra nytta av sociala medier
"Syns du inte så finns du inte" eller hur är det man säger? precis likadant är det på nätet och här är sociala medier ett bra och kostnadsfritt sätt att synas. Starta en Facebooksida för ditt företag. Berätta om dina nya produkter och vad som händer i företaget. Börja med att engagera ditt privata nätverk och be dem dela dina inlägg så att de får spridning!

Heymo tipsar: Det finns många sociala nätverk men engagerad dig inte i alla. Fundera istället på var flest av dina potentiella kunder finns och satsa på det nätverket. Se också till att skapa inlägg som är värda att dela som inspiration, erbjudanden, tävlingar eller produktnyheter!

2. Ge bort varuprover eller bjussa på tjänster
Att börja med att ge bort saker kan låta korkat med faktum med att det är riktigt smart! Att ge bort saker till utvalda personer gör att de börjar prata om produkten. Ett exempel skulle kunna vara att de första 10 kunderna får "2 för 1" eller att du helt enkelt delar ut varuprover på stan eller under ett relevant event.

3. Se till att du finns med i sökmotorerna
På din hemsida kan du optimera dina sidor och rubriker så att sökmotorer som Google lättare hittar dig. Vilka nyckelord i din verksamhet är viktigast att lyfta och vad söker dina potentiella kunder på?

Heymo tipsar: Säljer du glasögon så får du tänka på att glasögon för dig kanske är "brillor", "bågar" eller "glajjor" för någon av dina kunder. Fundera på vilka synonymer som finns för dina produkter och vilka beskrivande ord som vanligen används tex. snygga brillor, trendiga glasögon osv..

4. Se till att synas i pressen!
Att synas i tidningar både online och i tryckt version kan vara ett sätt att få fler att upptäcka dig och ditt företag. För att få publicitet i tidningen kan du prova att göra pressrealeasrer när det händer större saker i ditt bolag, exempelvis när ni har lanseringsfest eller när ni dragit in de första 100 kunderna eller liknade. Vad finns det som lokaltidningen kan finna intressant i ditt bolag?

Alternativ två är att annonsera i en lämplig tidning. Detta kostar ofta mer än vad det ger men kanske kan du få en bra erbjudande och testa för att se vilket resultat du får.

5. Hitta återförsäljare
Har du en produkt som kan säljas i andra hand? Då finns det mängder av butiker som letar efter spännande produkter att utöka sitt sortiment med. Fundera på i vilka butiker du skulle vilja visa upp dina produkter i och kontakta dem och se om ett intresse finns.

6. Utbilda dig inom försäljning
För många småföretagare är själva säljet kanske inte den roligaste biten i jobbet men eftersom man i många fall är ensam i bolaget så fall den biten på en själv hur man än vrider och vänder på det. För att du ska få en bra start och känna dig tryggare är ett alternativ att hitta en utbildning inom försäljning! På så vis kan du få nya kunskaper och en bättre kundförståelse. Alternativet är att anställa någon som är duktig på att sälja!

Heymo tipsar: Att anställa någon inledningsvis kan låta dyrt men det finns andra alternativ. Exempelvis kan personen i fråga få en mindre provision på varje såld vara. Eller så kan du locka med en lön när säljaren dragit in X antal kunder eller sålda produkter. Fundera över vad som skulle vara rimligt och se om du kan få någon duktig säljare på kroken!

7. Testa och sälj i befintliga kanaler
Ett förslag skulle kunna vara att lägga upp några av dina produkter på Blocket, Ebay eller Tradera. Kanske finns det liknande säljkanaler i just din bransch? Det här kan vara ett sätt att kicka igång försäljningen och få folk att hitta till din hemsida.

8. Skapa och sprid videos
Filma dina varor eller tjänster och visa hur bra, smarta eller attraktiva de är. Lyft tips och tricks och dela med dig av dina egna erfarenheter. Filmer delas gärna i sociala medier och gör att kännedomen om dina produkter enklare tar fart.

9. Be din leverantörer att promota dig
Kanske kan dina leverantörer skriva om dig i sina återförsäljarlistor eller berätta om ditt företag i sina nätverk och sociala medier?

10. Dra nytta av andras framgång
Leta upp personer som är experter eller trendsättare i din bransch eller varför inte någon känd och relevant bloggare. Kontakta dem och skicka sedan över några varuexemplar eller låt dem prova dina tjänster i utbyte mot att de skriver/pratar om dem i fall de har en positiv upplevelse.

Du kan också be någon av dessa att erbjuda en rabattkod i sina kanaler för att få in fler kunder. Oftast måste du då betala en mindre peng till exempelvis bloggaren som promotar dina produkter.

11. Annonser i sociala nätverk
För att nå ut till fler på kort tid kan du annonsera i de sociala nätverk du är aktiv i som till exempel Twitter eller Facebook. Här kan du exempelvis lyfta goda kundexempel eller bilder som visar på hur tacksamma dina kunder är. Filmer där du demonstrerar dina produkter är också populärt!

Heymo tipsar: Tänk på att du kan välja att rikta dina annonser mot en specifik målgrupp. Var tror du dina potentiella kunder finns? Marknadsför dig sedan mot just denna grupp. Det kan också vara nyttigt att prova nya målgrupper för att se vilket resultat det ger.

12. Skilj på användare och köpare
Tänk igenom vilka som kommer att använda din vara eller tjänst och fundera sedan över vem det är som köper (betalar) och se till att du säljer in dina produkter till båda dessa grupper! Om du exempelvis säljer leksaker är det viktigt att både barnen och föräldrarna ser värdet i din vara.

13. Börja sälj direkt när bolaget är startat!
Många påstår att du ska vänta in i det sista innan du börjar sälja. Jag säger det motsatta. Börja att prata om din produkt direkt och vilka behov eller önskningar den uppfyller. När du sedan släpper produkten finns redan ett intresse!

14. Prata med dina kunde
Träffa kunder eller potentiella kunder och bygg relationer. Ett bra sätt att förstå dina kunder bättre och få reda på hur du ska nå ut till fler är att faktiskt prata med dina kunder. Gå ut på stan, ställ frågor, var nyfiken och dra lärdomar. Kanske inser du saker som hjälper dig att sälja bättre!

15. Hitta din unikitet
Vad gör dina produkter unika? Tryck på vad du gör bättre än konkurrenterna i din säljapproch. Det ska vara tydligt för kunderna varför de ska välja dina produkter. Framkommer inte det är det lättare för kunden att hålla sig till något de känner till.

16. Börja blogga
Genom att starta en blogg för ditt företag kan du visa på din expertis inom valt område, samtidigt som du kan lyfta nyheter och inspirera kunder. Genom att blogga folk får upp ögonen för dig och du visar på din expertis. Din blogg gör det även lättare för sökmotrorerna att hitta dig!

17. Skicka nyhetsbrev och erbjudanden per mail
När du bygger upp en maillista bygger du upp en kategori av befintliga och potentiella kunder. Genom att exempelvis samla in mailadressser genom en tävling får du möjlighet att återkoppla till dessa genom att skicka ut erbjudanden etc. Mailbomba inte!

18. Mässor och event
Hitta tillfällen och aktiviteter där du skulle Hitta mässor eller event som passar och sponsra. behöver inte vara avancerat eller kosta allt för mycket.

19. Gerillamarknadsföring
Kan du göra något marknadsinsats som väcker uppmärksamhet utöver det vanliga? Så här beskriver Wikipedia Gerillamarknadsföring: "Typisk gerillamarknadsföring är oväntad, överraskande, okonventionell, potentiellt interaktiv och riktad för att nå målgruppen på oväntade platser. Syftet med gerillamarknadsföring är att skapa en unik, engagerande och tankeväckande effekt som gör att det blir ett spritt samtalsämne och skapar viral spridning."

Kan du förstora din produkt, erbjuda dina tjänster på ett underhållande vis, eller hitta någon annan tvist som du kan använda dig av för att marknadsföra dina produkter? Kanske kan den här filmen ge dig lite härlig inspiration!

20. Analysera din hemsidestatistik
Det räcker om du bara har ett fåtal besökare. Kolla hur deras beteende ser ut och när du eventuellt tappar dem? På startsidan? Vad kan du göra för att förändra det - designa om startsidan, bättre produkterbilder, erbjudanden, hjälpvideos och så vidare.

21. Gör en marknadsundersökning
Om saker inte går som du tänkt sig eller för att eliminera eventuella problem i ditt sälj bör du göra en marknadsundersökning. Vad efterfrågar dina kunder? Vilka behov har de? Vad gillar de bäst med din produkt och varför skulle de köpa den? eller inte? Finns det något du kan göra annorlunda?

Heymo tipsar: Lämna svaren öppna annars är risken att du får de svar du vill ha men som inte hjälper dig att växa.

22. Härma konkurrenterna
Studera dina konkurrenter och ta reda på vad de har för knep och hur de formulerar sina budskap till kunden, både muntligen och visuellt. Välj ut det bästa tipsen och addera det i din egen säljprocess!

23. Locka med tävlingar
Annordna tävlingar som drar många människor och som lätt kan delas. Se till att tävlingarna är lätta att delta i! Kanske kan du även ge ett erbjudande till alla som deltar, ex en "goodiebag" vid sin första beställning.

24. Var finns dina kunder?
Riktar du dina sälj och marknadsinsatser fel spelar det ingen roll hur duktig du är. Ta därför reda på var dina kunder finns. Alltså vilka är högst sannolikt mest intresserade av din produkt och var finns de? se till att hänga på rätt ställen både online och offline.

25. Vad säljer du...egentligen?
Det du säljer är inte alltid din produkt, eller givetvis är det det men det som kunden betalar för är egentligen problemet det löser. Ett klassiskt exempel är en borrmaskin. Det kunderna vill ha är ett hål och det är också vad det betalar för. Därav borde fokus ligga på hur lätt det är att göra ett hål eller hur många olika borr som följer med och hur det kanskifta storleken på hålen. Du förstår hur jag tänker!

Givetvis kan du inte sätta alla tipsen i verket utan välj de som passar dig bäst och satsa på dem. Starta lämpligen med 3-5 stycken.Risken är om du satsar alla kort på en insats och den inte ger väntat resultat. Prova därför vilka som ger resultat först, dra lärdom och lägg extra krut på det mest framgångsrika alternativet!

Heymo tipsar: Ett bra tips är att välja 3 som du känner dig relativt bekväm med och 2 som är nya och utanför din trygghetszon. Allt eftersom din kundgrupp växer får du hitta nya vis att nå ut till potentiella kunder. Våga därför att prova nya marknadsföringsalternativ för att se hur de faller ut.