Så kopplar du din hemsida till Google Analytics

Vill du förbättra din hemsida och ge dina besökare mer av det de gillar? Då kommer du att älska vår nyaste funktion i Heymo. Nu kan du enkelt se statistiken för din hemsida och analysera dina besökares aktivitet – med hjälp av Google Analytics. Vill du lyckas ännu bättre med din hemsida? Då kör vi!

Varför borde du använda Google Analytics på din hemsida?

När du kopplar Google Analytics till din hemsida kan du få information kring hur många som besöker din hemsida och hur de använder den. Du kan bland annat göra förbättringar genom att titta på:

  • Hur många besökare du har och vilka kanaler de kommer ifrån.
  • Vilka sökord som dina besökare har använt för att hitta till din hemsida.
  • Vilka sidor de besöker mest/minst.
  • Vilken sida de befann sig på när de lämnade.
  • Vilka enheter (mobil,dator eller surfplatta) de besöker dig ifrån
  • Vilka sidor som dina besökare läser en längre respektive kortare tid (längre lästider indikerar ofta ett intresse).
  • Informationen kring dina besökare såsom ålder, ort och kön. Det kan göra det lättare för dig att till exempel identifiera din målgrupp.

Genom att använda dig av ett mätverktyg för att få fram statistik på din hemsida kan du hitta vägar för att förbättra dina chanser som företagare.

Vad behöver du göra?

Låter det krångligt att integrera Google Analytics? Lugn, vi har gjort det enkelt för dig. Följ bara stegen nedan och du är igång snabbare än du kan räkna till 10.

1. Logga in eller skapa ett Google-konto

För dig som redan har ett Google-konto är det bara att surfa in på Google Analytics och skapa ett Analytics-konto.

Har du inget Google-konto? Ingen fara, det är snabbt ordnat! Skapa ett konto och du är igång inom några sekunder.

2. Skapa ett eget Google Analytics-konto

Nu behöver du registera ett nytt konto hos Analytics.

  • Gå till Google Analytics
  • Klicka på "Skapa ett konto"
  • Fyll i dina uppgifter
  • Klicka på "webbplats"
  • Under "kontonamn" kan du skriva in din hemsida eller ditt företagsnamn (det kan vara bra inför framtiden om du skulle vilja koppla flera hemsidor till din konto)
  • Fyll i namnet på din webbplats (din hemsidas namn).
  • Fyll i adressen till din hemsida.
  • Vill du så kan du även välja vilken bransch du befinner dig inom, det gör att du lättare kan jämföra dig med verksamheter inom liknande områden.
  • Ställ in tidzonen till svensk tid.

3. Gå vidare

Nu behöver du få reda på din hemsidas unika spårnings-id. Det är det nummer som gör att Google Analytics och Heymo kan kopplas samman och mäta din data.

Den blå knappen hittar du allra längst ned i formuläret där det står “Få spårnings-id” (se bild).

4. Kopiera ditt spårnings-id

Nu ska du kunna se ditt spårnings-id. Det kommer ungefär att se ut såhär: UA-985xx923-1.

  • Kopiera hela texten som står under “spårnings-id” (se bilden) och låt Google Analytics vara öppet under tiden (om du skulle missa att kopiera).

5. Logga in på din hemsida

Nu är det dags för dig att logga in på ditt hemsidekonto i Heymo.

När du är inloggad i Heymo så hittar du längst till höger i huvudmenyn “Mer”.

  • Klicka på “MER” längst ut till höger.

  • Välj "Kontrollpanel"

Under domäner hittar du “Statistik via Google Analytics”.

  • Klistra in ditt spårnings-id i den lediga rutan.
  • Publicera din hemsida

Nu är du redo att börja mäta!

Då var du klar. Bra jobbat! Det gick väl snabbt och smidigt?
Nu behöver du bara logga in på Google Analytics och börja din resa. Se över dina lästider, vilka sidor som fungerar bäst för dina besökare och anpassa din hemsida för att bli ännu bättre. Med hjälp av Google Analytics kan din hemsida nå nya höjder!

Ser du ingen data i Google Analytics direkt? Ingen fara, det kan ta uppemot ett dygn innan din statistik syns.

Vill du lägga till Google Analytics direkt och få en bättre hemsida?

Logga in på din hemsida

Skapa din hemsida och sikta mot stjärnorna!