Logaster, Logosack eller The Logo Company. När du är klar med din logotyp får du heller inte glömma att sprida den i sociala medier, på dina visitkort, hemsida och på andra synliga ställen!
Alla grymma varumärken har självklart en hemsida som ska spegla dess själ. Så självklart ska även du ha en hemsida! Ladda upp filmer, bilder och text om dina produkter så att dina besökare verkligen kan läsa in sig på dig och ditt företag. Förbered hemsidan i god tid inför lanseringen genom att ha färdigt innehåll att publicera.
Heymo tipsar: Oroar du dig för att det tar tid att bygga en hemsida? Inte med Heymo! Med Heymo kommer du snabbt och enkelt igång med en egen hemsida – helt utan några som helst förkunskaper. Så in och skapa din egen hemsida redan nu!
För att verkligen skapa brus kring din lansering är det smart att skapa någon aktivitet kring eller före din stora dag. Uttöver att skicka ut PR till berörda journalister kan du:
Heymo tipsar: Sätt upp en “alert” i Google Alerts så får du en notifikation varje gång någon nämner dig eller ditt företagsnamn. Tacka för uppmärksamheten och sprid vidare att “Företag X skriver så här om oss! Vad tycker du?” – det ger dig goda chanser att snappas upp av andra.
Lanseringen av ditt nya varumärke är kanske det allra största som kommer att ske kring ditt varumärke. Så gör det till en riktigt fest! Bygg upp förväntningarna och passa på att tidigt bjuda in de delar av ditt nätverk som du tror är intresserade av att hjälpa till. Många bäckar små som det så fint brukar heta!
Lanseringsdagen är över och du kliar dig lite i huvudet “… men vad ska jag göra nu då?” Jo, det är nu du ska rida på vågen! Den uppmärksamhet som din lansering förhoppningsvis har genererat är ett riktigt guldläge. Så dra igång, tacka och visa uppskattning för all fin respons som du fått!
Följ upp – Har du kanske valt en aktivitet där du samlar in e-postadresser? Perfekt! Följ nu upp med att tacka dem för att de var med under din lansering och ge dem ett erbjudande de inte kan tacka nej till! Se även till så att det är lätt för dem att dela vidare erbjudandet och även din hemsida till sina vänner.
Visa att du är igång – Dra igång en kampanj på Facebook, Instagram och i de kanaler där du är aktiv. Markera att du är igång! Kanske kan du även här skapa ett personligt erbjudande. Skilj dock dessa från de som uppgett sin e-post, du vill ju att varje grupp ska få ett unikt erbjudande.
Tacka de som har hjälpt dig – Genom Google Alerts kan du se vilka som har hjälpt till att sprida ditt nya varumärke så se verkligen till att tacka dem! Har du fått hjälp från ditt nätverk, samarbetspartners eller från annat håll – tacka dem också!
Svara på allt – Om du har lyckats driva bra trafik till din hemsida så är chansen stor att det dyker upp en hel del frågor. Se till att svara på allt och var så aktiv som möjligt de kommande månaderna! Ingen charmas av ett inaktivt varumärke, eller hur?
Fortsätt framgången – Behåll känslan av att du är “ny och fräsch” genom att producera nytt innehåll på din hemsida och i dina sociala medier. Du vet aldrig när resten av nätet upptäcker ditt varumärke – så var förberedd! Redan dagen efter din lansering behöver du planera för att stärka ditt varumärke.
Nu har vi gått igenom hur du planerar inför, utför och följer upp lanseringen av ditt nya varumärke. Du har nu med andra ord det du behöver för att komma igång, inget stoppar dig från att starta på riktigt. Känner du dig redo för att visa upp ditt varumärke för världen? Vi trodde väl det! Kör hårt!
Vill du läsa mer om varför det är så viktigt att skapa ett starkt varumärke? Då kan vi rekommendera ett av våra tidigare inlägg.
Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!
Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.