Domänkampanj! Domännamn (.SE) säljs just nu för 5 kronor – passa på genom att använda denna kod: domainSE195

5 hemsidetips till dig som driver ett tjänsteföretag!

Att lägga extra krut på att presentera dina produkter på hemsidan är oftast mödan värd, oavsett om du säljer varor eller tjänster. Här bjuder vi på några riktigt bra hemsidetips för dig som erbjuder dina kunder tjänster. Dessutom lyfter vi några exempel från bidraget som senast vann en sprillans ny design på sin hemsida. Kanske några tips som kan vara användbara även till din hemsida?

AJ Städ & Fastighetsservice stod vinnare efter vår senaste tävling och vann därmed en helt ny design på sin hemsida. Så vad behöver du tänka på för att skapa en riktigt bra hemsida för dig som precis som vinnarna erbjuder tjänster till dina kunder? Här har vi samlat några tips som kan vara bra att tänka på för att skapa en attraktiv hemsida för dina besökare som förhoppningsvis leder till en och annan ny kund.

1. Lyft ditt viktigaste budskap

Du har endast några få sekunder på dig att fånga besökarens intresse och nyfikenhet så se till att ta tillvara på tiden väl. Se till att utforma startsidan smart och lyft tydligt ditt viktigaste budskap och vad du erbjuder dina besökare. Varför ska de exempelvis välja dig framför konkurrenterna? Svaret på den frågan lyfter du centralt på din startsida för att öka chanserna att besökaren tar steget att bli kund.

Exempel – nya hemsidan:
På den vinnande hemsidan valde vi att placera tjänsterna som AJ Städ & Fastighetsservice erbjuder sina kunder centralt på startsidan. Tidigare hittade man tjänsterna på undersidor i menyn, men nu valde vi att lyfta fram dem på startsidan och skalade bort onödiga klick för besökaren. Vi valde även att placera rekommendationer från kunder, i form av citat, på startsidan precis under tjänsterna. Nu hamnar de centralt i blickfånget på startsidan, utan “extraklick” till annan sida.


Före. Hemsidans startsida tidigare.

2. Gör det enkelt att ta kontakt

Din hemsida kan vara den första plasten som dina kunder vänder sig till för att hitta dina kontaktuppgifter, e-postadress eller kanske för att skicka en fråga till ditt företag. Därför ska du se till att placera dessa uppgifter väl synligt så att de är enkelt att hitta. Ett tips är att använda dig av ett enkelt kontaktformulär med några få fält att fylla i, så att inte upplevs omständigt att fylla i för besökaren. Då gör du det enkelt för intresserade att ta kontakt.

Exempel – nya hemsidan:
Vi valde att placera kontaktformuläret i sidfoten på hemsidan, vilket gör att det är synligt och tillgängligt på samtliga sidor. Formuläret var tidigare placerat under “Kontakt”, men med den nya placeringen blir det ännu enklare för besökaren att ta kontakt utan onödiga klick.


Efter: Det nya kontaktformuläret, nu placerat i sidfoten.

3. Använd CTA-knappar

Din hemsida är ditt digitala skyltfönster för dina tjänster som du säljer. Så vad vill du att dina besökare ska göra när de besöker din hemsida? Kanske är det att hitta era prisuppgifter och ta kontakt för att boka in ett tillfälle när ni exempelvis kommer och städar? Så se till att leda kunden på sin resa på hemsidan så att de verkligen tar steget att anlita just er. Genom att addera så kallade CTA-knappar (Call to action) på din hemsida gör du det enkelt för besökaren att ta steget att exempelvis ta en första kontakt.

Exempel – nya hemsidan:
På den nya hemsidan placerade vi knappen “Anlita oss” under respektive sektion där tjänsterna presenteras mer ingående. På så sätt hjälper vi besökaren på sin resa och visar vad vi vill att besökaren ska göra härnäst – att “Anlita oss”.


Efter. Tydliga CTA-knappar.


Före. Tidigare undersida utan CTA-knappar.

4. Välj en bra färgskala till din hemsida

Ett viktigt tips som vi inte kan prata nog om är – valet av färger på din hemsida. Valet av färger som du använder sätter prägeln på din hemsida och den känsla som du vill förmedla till dina besökare. En nedtonad färgskala upplevs som harmonisk och inger ett förtroende till ditt företag och hemsida.

Exempel – nya hemsidan:
Vi gav den nya hemsidan en mer nedtonad färgskala där vi ersatte den tidigare limegröna med en annan nyans av grön. Med den nya färgskalan skapar vi en lugnare känsla med ett mer sofistikerat och proffsigt intryck.


Efter. Den nya startsidan med den nya färgnyanserna.

5. Bilderna på din hemsida

Med bra bilder förstärker du ditt budskap för besökarna på hemsidan och skapar dessutom liv på din hemsida. Genom att lägga till effekter, som exempelvis gråskala, oskärpa eller transparens, på dina bilder kan du skapa ett ytterligare djup och en upplevelse för dina besökare.

Exempel – nya hemsidan:
På den nya hemsidan valde vi bilder på startsidan, som bakgrundsbild för respektive tjänst, som förstärker vad de olika tjänsterna innebär. Vi använde även samma bilder på respektive undersida för tjänsterna där besökaren kan läsa mer om den specifika tjänsten. Det ger en enhetlig känsla för besökaren och skapar en viss igenkänning och en röd tråd på hemsidan.


Efter. Nedtonad bild i bakgrunden tjänsten beskrivs mer ingående.

Grattis säger vi än en gång till Andreas och gänget på AJ Städ & Fastighetsservice! Är du nyfiken på att spana in deras nya hemsida för fler förslag och idéer? Då hittar du den här: http://www.aj-stadservice.com/

Fick du inspiration om hur du kan göra för att lyfta din egen hemsida ytterligare? Då ska du logga in på ditt konto och sätta igång med arbetet bums!

Till din hemsida

Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!

Kom igång med din hemsida och förverkliga dina drömmar!

Ledigt domännamn?

Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.