Erbjudande: Nu får du 30% rabatt på årsabonnemang Driva (första året) – passa på!

5 tips på hur du skapar en proffsig hemsida

Nästan alla använder nätet för att kolla upp bästa pris eller snyggaste modell innan de gör slag i saken! Att nio av tio letar efter varor och tjänster på nätet talar sitt tydliga språk – att ha en proffsig hemsida är ett måste. Syns du inte så finns du inte, och din hemsida är absolut en av dina viktigaste kundkanaler. Här ger vi dig tips på vad du ska tänka på när du ska snickra ihop din nya hemsida.

Vi har samlat fem enkla tips på vad du bör tänka på när du ska skapa en proffsig hemsida för ditt företag. Helt enkelt 5 tips som hjälper dig på vägen mot framgång!

1. Ha en tydlig målgrupp

Börja med att tänka igenom vilken målgrupp du vill nå ut till och vilka utmaningar de eventuellt står inför. Det är grundläggande men ack så viktigt att ställa sig frågan, för vem skapar jag min hemsida?

Nästa fråga är vad du vill att dina besökare egentligen ska göra på hemsidan? Ska de läsa om och se bilder på dina produkter, läsa kommentarer från dina kunder eller kanske klicka hem en vara direkt? Utgå från vad du vill få dina besökare att göra och placera de delarna centralt på startsidan. Gör det enkelt för dina besökare att hitta rätt!

Tre grundteser för en grym hemsida är att den ska inspirera, engagera och konvertera. Så vilka ingår i din målgrupp och vilka “triggers” ska du lyfta på startsidan för att inspirera dem? Vad får dem att ta steget att konvertera och faktiskt klicka hem din produkt, om nu det är målet med hemsidan. Ta en stund att fundera på vilka målen är; ska hemsidan fungera som ett skyltfönster för ditt nya varumärke? Eller är målet att besökarna ska komma till din butik eller café? Var tydlig med vad ditt bolag är och vad du vill. Svaren på dessa frågor ger dig en bra grund att stå på när du nu bygger din hemsida.

2. Skriv enkelt och välj rätt bilder

Besökarna orkar inte läsa långa beskrivande texter när de spanar runt på en hemsida. Skriv korta kärnfulla texter och fånga kunden med slagkraftiga rubriker. I genomsnitt lägger besökaren bara några få sekunder på att kika igenom startsidans bilder och texter och under den tiden hinner de värdera om du erbjuder något av värde för dem.

Om du skriver så att kunden inte förstår eller känner sig exkluderad så har du förlorat kunden. Arbeta därför igenom texterna och välj bilder med omsorg. Bilderna ska andas den känsla du vill förmedla. Varför inte be någon kunnig person i ditt nätverk, en potentiell kund eller en kompis, att läsa igenom texterna för att verkligen säkerställa att du skriver så att de förstår.

Det är en god idé att även testa hur de upplever de bilder som du tänker använda på hemsidan. Vilken känsla ger de? Och framförallt – stämmer den känslan med det du vill förmedla med ditt företag? Att du tar dig tid att verkligen testa olika bilder kan bli en framgångsfaktor för din nya hemsida. Tänk på att en bild säger mer än tusen ord …

Heymo tipsar: Vi bjuder på några tips hur du väljer rätt bilder!

3. Addera tydliga kontaktvägar

Din hemsida fungerar som en bro för nya kontakter och därför ska du göra det enkelt för besökarna att ta kontakt med dig. Exempelvis kan du addera ett enkelt formulär som besökarna kan fylla i om de har frågor. Och skapa en telefonlänk så att de enkelt kan ringa dig.

Heymo tipsar: Här hittar du några tips på hur du enkelt adderar smarta länkar, både för telefon och e-postadress.

Se också till att ha med dina kontaktuppgifter så att de som vill kan mejla dig. Budskapet är att det ska vara enkelt för dina besökare att få kontakt.

4. Håll din hemsida levande

Att besöka en hemsida som inte har uppdaterats på ett tag och därmed upplevs gammal är inte särskilt förtroendeingivande. En “glömd” hemsida som upplevs mossig visar att ditt företag inte har koll på läget. Då är risken att besökaren lämnar sidan och surfar vidare till andra mer attraktiva alternativ.

För att sätta ditt företag på kartan behöver du bygga förtroende redan från start. Så se till att med små enkla medel hålla din hemsida levande, oavsett om det är med nyheter eller genom att uppdatera med nya bilder. Avsätt tid för att uppdatera hemsidan så att den fortsätter att attrahera både nya och återkommande besökare.

5. Bjud in till testfest!

Bjud in dina vänner och ditt nätverk till en ”testfest” och låt dem surfa runt på din nya hemsida och ge dig feedback på hur de upplever den. Även här är det absolut bästa att testa på personer som ingår i den målgrupp du vill nå. Kanske ger de dig riktigt grymma förslag på vad du kan förbättra innan du lanserar.

Det är även ett kanontillfälle där du får koll på vad som fungerar och vad du kan göra för att din hemsida ska bli ännu bättre. Små buggar och fel springer man alltid på så ta tillvara på dina vänners upptäckter och gör det till en festlig tillställning. En testfest kan helt enkelt lyfta din hemsida till oanade höjder! Så vad väntar du på?

När din hemsida äntligen är uppe och besökarna hittar dit så finns det ett verktyg du kan använda för att få koll på besökarna – hur de rör sig på hemsidan, vad de klickar på och på vilka sidor de väljer att lämna. Verktyget är Google Analytics!

Genom att analysera “rörelsemönster” kan du optimera och förbättra hemsidan så att den genererar fler kontakter och ökar försäljningen. Är du ännu inte igång med att ha full koll på vad dina besökare gör på hemsidan? Då är det hög tid att kicka igång det arbetet!

Vi ger dig såklart tips på hur du enkelt kommer igång med Google Analytics på din Heymo-hemsida.

Aktivera Google Analytics!

Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!

Kom igång med din hemsida och förverkliga dina drömmar!

Ledigt domännamn?

Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.