läsa mer om KPIer här.
Det tål att upprepas: gräv inte ner dig i allt nu. Du får tillfälle att lära dig mer framöver! Heymos tips är att du väljer ut ett par kanaler, lär dig grunderna om dem, gör en plan och sätter igång att skapa innehåll. Ta en titt på din grundanalys: var finns din målgrupp och vilka kanaler använder den?
Ett litet urval av kanaler och verktyg:
Din hemsida. Navet i din digitala marknadsföring. Det är hit du vill att din målgrupp ska hitta. När de väl är här kan du inspirera, engagera och konvertera dem så mycket som behövs för att du ska nå dina mål. Se till att den är användarvänligt uppbyggd (använd Heymos mallar så får du mycket hjälp!). Fler tips är att den ska vara fylld med relevant innehåll för din målgrupp, smarta texter och bilder som hjälper dig nå dina mål och klickvänliga CTAs. CTA står för Call To Action och det är uppmaningar om vad besökaren ska göra härnäst, exempelvis “läs mer”, “klicka här”, “testa nu”, “köp!” och så vidare. Läs mer om CTA.
SEO eller sökmotoroptimering. SEO står för Search Engine Optimization, på svenska kan man säga sökmotoroptimering. Syftet med det är att hamna så högt upp som möjligt hos sökmotorerna så att målgruppen kan hitta dig när de söker på till exempel Google. Visst vill du också synas där?! Läs Heymos tips om SEO!
SEA eller sökmotorannonsering. SEA står för Search Engine Advertising, vilket också handlar om att synas högt upp på sökmotorerna. Men till skillnad mot SEO rör sig SEA om att du köper en annonsplats på exempelvis Google. En kombination av SEO och SEA brukar vara ett smart drag! Börja med att lära dig mer om Google Adwords. 8 tips – Så lyckas du med din Adwordsannonsering.
Sociala medier. Vill du skapa engagemang (japp, det vill du!) är sociala medier ett måste. Här flödar alternativen. Facebook, Snapchat, Twitter, LinkedIn … Välj de som din målgrupp använder. Om det är många, välj ut en eller två som du är nyfiken på och som passar dig. Kontinuitet är viktigt på sociala medier, så se till att regelbundet posta relevanta och engagerande inlägg.
E-postutskick. E-postmarknadsföring är ofta väldigt kostnadseffektivt. Det finns bland annat verktyg som Mailchimp, Paloma och Apsis för att skapa snygga, smarta och mätbara utskick. Tio tips för bra e-postutskick.
Två tips på vidare läsning om kanaler och verktyg:
Den ultimata checklistan - klicka här
I Heymobloggen finns massor med tips kring olika kanaler och verktyg. Läs här!
Nu är det läge att bejaka din nyfikna och orädda sida! Sätt igång!
Grattis, nu är du igång på riktigt! Dags att dra nytta av den digitala marknadsföringens fördel – att den är mätbar. Mät först och främst enligt den plan du satt upp, de KPIer som är viktiga för dig. Jämför med dina mål. Går det åt rätt håll? Fira det som är värt att fira. :)
Kanske hittar du nya KPI:er längs vägen som känns aktuella att mäta på? Kör bara kör!
Men … Hur mäter du? Det beror på vilka kanaler du valt. Grundverktyget du ska kolla in är Google Analytics, ett analysverktyg som ger dig svar på hur det går med dina Adwordsannonser. Det ger dig även statistik över till exempel trafiken på din hemsida och blogg. Riktigt bra verktyg som dessutom är gratis.
Heymo tipsar: Du vet väl att du kan mäta trafiken på din hemsida genom att koppla ihop den med Google Analytics? Läs mer Google Analytics på din hemsida här.
Det finns ännu fler sätt att mäta. Du kan få ut statistik från till exempel Facebook, Instagram, din blogg (om du använder Heymo), Twitter, Youtube och från alla tjänster för att distribuera nyhetsbrev. Heymo har skrivit om mätbarhet tidigare, läs mer!
Nu kommer vi till en annan fantastisk möjlighet med digital marknadsföring, nämligen det faktum att den är förändringsbar. Till skillnad från till exempel en dyr, printad annons eller en billboard utmed vägen så kan du gå in och fila i dina annonser – eller stryka dem helt – efter hand. Satsa på att vara flexibel så att du kan ändra vartefter du lär känna målgruppen.
Heymo tipsar: I Adwords kan du till exempel göra tre annonser; mäta och utvärdera och sedan stryka den som fungerar sämst. Gör en ny. Fortsätt så och byt löpande ut det som fungerar minst bra. Snart är du värsta proffset!
Heymo tipsar: Glöm inte att sätta upp nya mål om du justerar planen.
Och så fortsätter du så här: testa, mäta, utvärdera, justera. Om och om igen. Nöj dig aldrig. Var aldrig rädd för att testa nåt nytt! Och glöm inte fira framgångarna mellan varven.
Ok, vi är klara. Dags att knyta ihop säcken med två sammanfattande tips. Läs dem – och sen är det bara att köra. Lycka till!
Var sjutton börjar du? Med att göra en plan. Målet för företaget och för din digitala marknadsföring? Målgruppsanalys och val av kanaler? Budget? När du har de svaren – då sätter du igång! Börja förslagsvis med en hemsida med bra SEO, relevant innehåll och smarta CTAs. Gör hemsidan till knutpunkten för resten av din digitala marknadsföring.
Vad får du bara inte missa? Att göra en plan, testa, mäta, utvärdera och justera. Om och om igen!
Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!
Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.