SurveyMonkey som dina existerande kunder får svara på. Eller fråga dina vänner och personer som du litar på - hur ser de på ditt företag och dina produkter. När du har den här information på plats har du en bra utgångspunkt att jobba från. Det är alltid enklare att veta vad du ska göra och vilka aktiviteter du ska satsa på när du vet vem som får ut mest av dem!
Vill du läsa mer om hur du hittar rätt målgrupp? Ja, då hittar du ett inlägg på bloggen om hur du identifierar just din målgrupp.
Att få ut dina nyheter och ditt budskap i media skapar trovärdighet och lockar nya kunder. Men för ett ungt företag är det inte alltid lätt att få den uppmärksamhet som du (såklart!) förtjänar.
Ditt företag lanserar en ny produkt och ni är så peppade och den är så häftig och … Varför är det inga journalister som ringer?
Nu får vi ta ett steg tillbaka. Du har säkert en supercool vara eller tjänst med världens potential, men om DU vore journalist och fick 100 pressmeddelanden, mejl och tips varje dag, skulle du då skriva om just detta?
Det handlar helt enkelt om att fundera på hur du kan få journalisten att tycka just din nyhet är värd att skriva om. Hur får du veta det? Du gör din hemläxa!
1. Vilka tidningar är relevanta för din nyhet och ditt företag? Du måste vara självkritisk och fundera över vem som ”faktiskt” är intresserad av dig och ditt företag (eller nyheten du vill gå ut med). Om du säger ”alla” är sannolikheten hög att du inte kommer någonvart. Du behöver hitta dina mest relevanta media – de som vill veta mer om din lösning eller produkt. Börja med att fråga dig vilka media din målgrupp läser och följer. Vad har dessa tidningar (om det är tidningar) skrivit om? Vilka ämnen är intressanta?
Att ett företag till exempel har tagit in pengar från kända investerare till en ny lansering kanske inte är intressant för en journalist som jobbar på Dagens Medicin, nyheten handlar ju om finansieringen. Däremot kanske media som rapporterar om affärsnyheter är mer intresserade av att presentera en sådan nyhet!
2. Vilka journalister är relevanta för din nyhet och ditt företag? Du behöver också undersöka vilka journalister som det är bäst att kontakta. Vem skriver om ditt område? Vem brukar göra den här typen av artiklar? Läs tidningen (om det är en tidning) och leta efter artiklar inom ämnet.
När du har hittat de mest relevanta journalisterna, läs igenom vad de har publicerat tidigare för att se om något är relaterat till ditt företag.
3. Skapa en lista över de tidningar och journalister som är viktigast för din bransch. Bygg på med information om journalisten, om ni har varit i kontakt och så vidare, så att du nästa gång det är dags att presentera en nyhet, snabbt kan kontakta rätt personer.
Vad ska du då tänka på när du skriver pressmeddelanden? Här har vi samlat några tips på vad du ska tänka på när du skriver ett pressmeddelande.
De bästa tipsen för ett grymt pressmeddelande
Inkludera en ”Om oss”-sektion i slutet. Det kan vara en kort beskrivning av företaget, grundare, tjänster eller produkter och webbadressen.
Se till att förbereda en eller ett par proffsiga bilder som du kan använda. Det kan vara på teamet, produkten när den används eller av företagets talesperson. Bifoga aldrig stora bilder i mejl när du skickar ut informationen till journalister. Lägg istället bilderna på din hemsida och länka dit så att journalisten kan ladda ner dem därifrån.
En bra idé är att samla alla pressmeddelande på en Press-sida på din hemsida och även artiklar eller annan media som ditt företag har fått. Det är ett smart sätt att bygga förtroende och visa kunder vad som har hänt i bolaget.
När ditt pressmeddelande är klart är det dags att kontakta journalisterna på din medielista. Det finns såklart en massa olika sätt att få en journalist på kroken, men först och främst handlar det om att ha en intressant nyhet.
Och hur blir den intressant? Samla all information som har nyhetsvärde, till exempel produkt, antal användare, grundare, argument varför detta kommer att förändra industrin, hur ni skiljer er från konkurrenterna, varför ni kommer att lyckas, och så vidare. Samla alla fakta och argument i en kort och tydlig pitch. Medias livsluft är nyheter så du behöver pitcha nyheter som lockar tidningens läsare. PR handlar om att förpacka och sälja nyheter.
Var personlig men proffsig
Ett bra sätt att komma i kontakt med journalister eller bloggare är via mejl. Försök göra meddelandet personligt och förklara varför du kontaktar just honom eller henne. ”Jag kontaktar dig eftersom jag läste din artikel om … och jag tänkte att … skulle vara intressant för dina läsare att veta mer om …”
Inkludera ett kort, säljande intro till ditt företag, och namn på kontaktperson. Skicka inte mejlet på fredag eftermiddag eller någon annan eftermiddag heller för den delen! Får du inga svar? Följ upp ditt mejl med ett telefonsamtal och boka den där intervjun.
Det finns flera verktyg som kan hjälpa dig att kommunicera ditt pressmeddelande, men för många företag räcker det med att man skickar ett mejl till alla relevanta journalister och kontakter. Om det bara är ett par stycken, skicka ett personligt mejl med ditt pressmeddelande bifogat till var och en och förklara varför du tycker det är relevant för honom eller henne.
Om det är många du vill skicka pressmeddelandet till, skicka pressmeddelandet direkt i e-posten. Glöm inte att sätta alla mottagare på hemlig kopia!
Är du peppad att komma igång? Toppen! Gör det inte svårare än vad det är, utan testa! Försök tänka ut vad du tror journalisten är intresserad av och ge inte upp om du inte får svar direkt. Vi hejar på dig!
Vill du läsa mer? Då tycker vi du ska läsa denna artikel kring hur du bygger ett starkare varumärke!
Följ Heymobloggen för att bli inspirerad och ta del av våra bästa tips och idéer!
Fyll i det önskade domännamnet och se om det är ledigt.